Whist

Whist är gammalt klassiskt kortspel och det har under åren tillkommit många varianter av spelet. Kortspelet har i regel alltid 52 kort utan joker. Det vanligaste sättet att spela Whist är med fyra personer som är uppdelat i två lag. Det är ett spel där du först skall vinna så många stick och givar som möjligt. Sedan måste du också kunna skifta till att förlora så många stick som möjligt.

Det gäller att blanda korten välWhist spelas, till skillnad från Black Jack eller poker, i lag. Man kan antingen spela tvåmanswhist eller fyrmanswhist. Det är lite olika hur man spelar om man är två eller fyra i spelet, men grundreglerna är i stort sett desamma.

Det första spelet där du ska vinna så många stick som möjligt kallas för ”spel” och det andra spelet kallas för ”pass”, där du skall förlora så många stick du kan under en giv.

Kortens valörer i detta spel räknas som följande:

De lägsta valörerna är 2orna och sedan fortsätter valörerna upp till 10. Knektarna är värda 11, damerna 12, kungarna 13 och essen 14. När det är dags för given så delas samtliga 52 kort ut medurs. Parspelarna ska sitta mitt emot varandra och varje spelare får 13 kort var som skall sorteras efter färg och lägsta valör först. Ingen får under spelet tjuvkika på vilken hand den andre håller. Oavsett vilken spelform du spelar av ”spela” och ”passa” så måste du alltid ha i åtanke vad du tror din medspelare kan sitta på för hand. Det krävs en god läsförståelse för att kunna spela ut sticken så optimalt som möjligt. Om ditt lag vinner med mer än 6 poäng per stick så tilldelades 1 poäng. För att vinna hela spelet så måste du och din partner vinna 7 stick sammanlagt. Det kan inträffa att ett lag som anser att de kan tar ner hela sticket misslyckas. I det fallet får motståndarlaget 2 poäng per stick över 6 poäng.

Alla omgångar delas också in i en budgivning som markerar ”spel-” eller ”passomgång”. Efter att alla sorterat sina kort lägger spelarna ihop korten. När de tänkt över vilket av korten de föredrar så läggs ett rött och ett svart kort underst i kortleken. Det röda kortet signalerar att du väljer ”spel” medan det svarta markerar att du väljer ”pass”. Den som är tidigast till vänster om kortgivaren börjar alltid visa. Om någon visar ett rött kort vid budgivning så blir det alltid ”spel”. När svart kort visas blir det ”pass”.

Whist är utan tvekan ett spännande och fartfyllt spel som är enkelt att lära sig. Att få spela i lag är dessutom en dynamisk form att spela kort på med många intressanta tvister.